Δευτέρα 24 Οκτωβρίου 2011

Η ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΤΟ ΚΑΜΑΡΙ ΤΟΥ ΒΟΡΡΑ

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΘΕΡΜΑΪΚΟΥ ,


,ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ  Η ΝΥΦΗ ΤΟΥ ΘΕΡΜΑΙΚΟΥ
 
 
Η Θεσσαλονίκη είναι μία πόλη με πλούσιο παρελθόν και ταυτόχρονα από τις λίγες με σταθερή φυσιογνωμία από την ίδρυσή της. Μετά το μεγάλο πλήγμα του 1917 που το λεγόμενο σήμερα ιστορικό κέντρο έγινε σε 32 ώρες στάχτη, οι αρχές της εποχής κινήθηκαν δραστήρια. Θύμα αυτής της καταστροφης  ,υπήρξε και ο παππούς μου ο οποίος ,μετα αυτή την καταστροφή ξεκίνησε απο το μηδέν....................
Ενδιαφέρουσα και γοητευτική κάθε βόλτα σ αυτή την πόλη. Το έμβλημα της, ο Λευκός Πύργος, ξεκίνησε την ιστορία του ως «Πύργος του Αίματος». Στην αρχή ήταν φυλακή για βαρυποινίτες και βρισκόταν μέσα στη θάλασσα. Ώσπου το ασβέστωμα του από ένα μελλοθάνατο το N.Guelid έγινε αιτία να μετονομασθεί Λευκός Πύργος. Σήμερα λειτουργεί ως Μουσείο Βυζαντινής Ιστορίας και Τέχνης. Όποιος όμως δεν περπατήσει στην παλιά παραλία και δεν φτάσει μέχρι τις ομπρέλες, το σύγχρονο γλυπτό του Γιώργου Ζογγολόπουλου ,δεν έχει απολαύσει ΤΙΠΟΤΕ ....................

Ο περίπατος μας αρχίζει με επίσκεψη στο Αρχαιολογικό Μουσείο, όπου εκτίθενται ευρήματα κυρίως από περιοχές της κεντρικής Μακεδονίας και της Χαλκιδικής. Ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα αρχιτεκτονικά μέλη ιωνικού ναού (6ου π.Χ. αιώνα), η αυθεντική μαρμάρινη πόρτα μακεδονικού τάφου και τα χρυσά αντικείμενα όπως το στεφάνι κισσού από τη Σεβαστή, το διάδημα από τις Σέδες και το βραχιόλι από τον Ευρωπό. Ανάμεσά τους ο κρατήρας του Δερβενίου και πολλά αντικείμενα που προσφέρθηκαν ως νεκρικά δώρα σε μέλη της Μακεδονικής αριστοκρατίας.
Η περιήγησή μας συνεχίζεται στην ¨Άνω Πόλη. Ευτυχώς διασώζονται ακόμα μερικές γραφικές γειτονιές με σπίτια του περασμένου αιώνα που συνδυάζουν τη μακεδονίτικη και νεοκλασική αρχιτεκτονική.

Το Φθινόπωρο είναι μια ατέλειωτη γιορτή για τη Θεσσαλονίκη. Ο πολιούχος Άγιος Δημήτριος έχει την τιμητική του, η παρέλαση της 28ης Οκτωβρίου είναι θεσμός, τα «Δημήτρια» γίνονται κάθε χρόνο και καλύτερα, το Μέγαρο Μουσικής κάνει καλλιτεχνικές "κόντρες" με την Αθήνα. Η επόμενη στάση μας είναι στον Άγιο Δημήτριο. Σύμφωνα με την παράδοση στην αριστερή πλευρά του μεσαίου κλίτους του ναού τοποθετήθηκε αρχικά το λείψανο του Αγίου "υπό την γην", ενώ στο πάνω μέρος κατασκευάσθηκε ένα εξαγωνικό μικρό κτίσμα, το "Κιβώριο", από ασήμι και χρυσάφι. Από τον τάφο του Αγίου Δημητρίου και ειδικά από τη λάρνακα -όπου είχε τοποθετηθεί το λείψανό του στο "Κιβώριο"-, "ανέβρυεν" το θαυματουργό "μύρο", για το οποίο υπάρχουν πολλές γραπτές μαρτυρίες. Η λειψανοθήκη μέσα στην οποία φυλάγονται τα οστά του Αγ. Δημητρίου μεταφέρθηκαν από ιταλική κωμόπολη
.


Στους σκοτεινούς αιώνες μετά το 1453, η ορθόδοξη πίστη υπήρξε το καταφύγιο και η παρηγοριά των Ελλήνων της Θεσσαλονίκης. Η συνοικία του Αγίου Αθανασίου, γύρω από την Καμάρα και το Ιπποδρόμιο αποτελούσαν ένα συγκρότημα ελληνικών συνοικιών που ήταν, όπως αναφέρει και ο καθηγητής Απ. Βακαλόπουλος, ό,τι το φανάρι για την Κωνσταντινούπολη. Από τις 12 χριστιανικές εκκλησίες της Τουρκοκρατίας σπουδαιότερες είναι ο Αγιος Αθανάσιος στην Εγνατία με εγχάραγμα στο υπέρθυρο της νότιας εισόδου (15 Νοεμβρίου 1818) και ο Αγιος Μηνάς που με τα πολλά και μεγάλα παράθυρα δημιουργεί μία άλλη αίσθηση μεγαλοπρέπειας. Ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της πόλης αποτελεί η σύνθεση του πληθυσμού της από τρεις διαφορετικές εθνότητες: την ελληνική, την τουρκική και την εβραϊκή,που ήταν αυτή που κρατούσε όλο
το εμπόριο στα χέρια της...............
ΟΙ ΣΤΑΘΜΟΙ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
  • Η ίδρυσή της από τον Κάσσανδρο πριν 2317 χρόνια
  • 168 π.Χ.: Γίνεται πρωτεύουσα της Ρωμαϊκής επαρχίας της Μακεδονίας
  • 49 μ.Χ. και 52 μ.Χ.: την επισκέπτεται ο Απόστολος Παύλος.
  • 306 μ.Χ.: Μαρτυρεί ο πολιούχος της Άγιος Δημήτριος.
  • 390 μ.Χ.: Γίνεται το ορμητήριο του Μεγάλου Θεοδοσίου κατά των Γότθων.
  • 1115 μ.Χ.: Πέφτει στα χέρια των Ενετών.
  • 1204 μ.Χ.: Μπαίνουν οι Σταυροφόροι.
  • 1223 μ.Χ.: Η πόλη γίνεται και πάλι ελληνική.
  • 1423 μ.Χ.: Και πάλι οι Ενετοί.
  • 1430 μ.Χ.: Ερχονται οι Τούρκοι.
  • 1912 μ.Χ.: Την απελευθερώνει ο ελληνικός Στρατός.
  • 1913 μ.Χ.: Δολοφονείται εδώ ο βασιλιάς Γεώργιος ο Α΄.
  • 1917 μ.Χ.: Γνωρίζει την «πυρκαγιά του αιώνα >>
Πολλοί συνθέτες έγραψαν υπεροχα τραγούδια ,ένα απο αυτά και το πιο κάτω :

Η ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

ΜΗ ΜΟΥ ΜΙΛΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΛΙΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΤΟΥ ΣΑΡΑΝΤΑ
ΑΚΟΜΑ ΑΚΟΥΩ ΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΤΗΝ ΜΠΑΝΤΑ
ΚΙ ΕΧΩ ΧΑΘΕΙ ΣΤΑ ΚΑΛΝΤΕΡΙΜΙΑ ΤΟΥ ΒΟΡΙΑ.
ΜΗ ΜΟΥ ΜΙΛΑΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΤΣΑΓΓΑΡΗ ΤΟΥ ΑΗ ΜΗΝΑ ΤΟΝ ΔΙΟΝΥΣΗ
ΠΟΥΧΕΙ Η ΜΕΣΗ ΤΟΥ ΣΑΝ ΤΟ ΚΛΑΡΙ ΤΣΑΚΙΣΕΙ
ΚΙ ΟΜΩΣ ΠΟΛΕΜΗΣΕ ΣΑΝ Τ ΑΓΡΙΑ ΘΕΡΙΑ.

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΜΟΥ ΑΡΧΟΝΤΙΣΣΑ ΠΑΛΙΑ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΜΟΥ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ
ΜΑΝΑ ΓΛΥΚΕΙΑ ΚΑΙ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ ΜΟΥ ΑΓΚΑΛΙΑ
ΚΑΙ ΤΗΣ ΚΑΡΔΙΑΣ ΜΟΥ ΑΒΑΣΙΛΕΥΤΟ ΑΣΤΕΡΙ.

ΜΗ ΜΟΥ ΜΙΛΑΣ ΓΙ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΠΟΛΗ
ΠΟΥ ΤΗΝ ΝΙΟΤΗ ΜΟΥ ΤΗΝ ΠΗΡΕ
ΚΑΜΠΟΣΑ ΧΡΟΝΙΑ ΚΑΝΕ ΠΙΣΩ ΚΙ ΕΛΑ ΓΥΡΕ
ΣΤΙΣ ΑΝΑΜΝΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΧΑΡΑΞΑΝ ΤΗΝ ΚΑΡΔΙΑ.

ΜΗ ΜΟΥ ΜΙΛΑΣ ΓΙΑ Τ ΑΣΗΜΕΝΙΑ ΦΕΓΓΑΡΟΦΩΤΑ ΣΟΚΑΚΙΑ
ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΚΑΡΝΤΑΣΗΔΕΣ ΠΟΥ ΛΙΩΝΑΝ ΣΤΑ ΜΕΡΑΚΙΑ
ΚΙ ΑΣΤΡΟΚΟΠΟΥΣΕ ΑΠΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ Η ΒΡΑΔΙΑ.

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΜΟΥ ΑΡΧΟΝΤΙΣΣΑ ΠΑΛΙΑ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΜΟΥ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ.
ΜΑΝΑ ΓΛΥΚΕΙΑ ΚΑΙ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ ΜΟΥ ΑΓΚΑΛΙΑ
ΚΑΙ ΤΗΣ ΚΑΡΔΙΑΣ ΜΟΥ ΑΒΑΣΙΛΕΥΤΟ ΑΣΤΕΡΙ !

Στίχοι Δ. Ιατροπουλος

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΜΟΥ ΣΕ ΑΓΑΠΑΩ ΠΟΛΥ ΑΝ ΚΑΙ ΔΕΝ ΕΙΣΑΙ Η ΓΕΝΝΕΤΕΙΡΑ ΜΟΥ !!!
ΜΕ ΠΟΛΛΗ ΑΓΑΠΗ  FRINDA .......


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | 100 Web Hosting