Τετάρτη 28 Μαρτίου 2012

ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΖΑΠΠΑΣ



ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΖΑΠΠΑΣ

Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια

Ο Ευάγγελος Ζάππας
Το Ζάππειον μέγαρο

Ο Ευάγγελος Ζάππας (1800–1865) ή Ευαγγέλης Ζάππας ήταν ένας Έλληνας επιχειρηματίας, φιλάνθρωπος και εθνικός ευεργέτης. Πρωτοστάτησε και έπαιξε κύριο ρόλο στην αναβίωση των Ολυμπιακών αγώνων.

Βιογραφία

Γεννήθηκε στο χωριό Λάμποβο στην Βόρεια Ήπειρο (σημερινή Αλβανία) το 1800. Ήταν ο νεότερος γιος του Βασίλη Ζάππα, έμπορος από τους σημαντικούς της περιοχής και της Σωτηρίας, το γένος Μέξη. Το χωριό ανήκε στην επαρχία Τεπελενίου, πατρίδα του Αλή Πασά. Ο Ευαγγέλoς, σε ηλικία 13 ετών, στρατολογήθηκε απ τον Αλή Πασά και στάλθηκε φρουρός σε ένα φρούριο κοντά στα Γιάννενα. Με τη συμμαχία των Σουλιωτών με τον Αλή, ο Ζάππας βρέθηκε στο στρατόπεδο του Αγώνα και μεταπήδησε στην εξουσία του Μάρκου Μπότσαρη. Έγινε, μάλιστα, υπασπιστής και τον ακολούθησε. Μετά το θάνατο του Μάρκου Μπότσαρη, ο Ευαγγέλης Ζάππας πολέμησε με τον Κωνσταντίνο Μπότσαρη, αδερφό του ήρωα, και στη συνέχεια με τον στρατηγό Νικόλαο Ζέρβα, τον Λάμπρο Βέικο, τον Γκούρα, με συναγωνιστή τον Μακρυγιάννη, τον Νοταρά και τον Πανουργιά. Το 1824, έγινε ταξίαρχος και διοίκησε τα Βλαχοχώρια των Σαλώνων. Σύμφωνα με άλλες πηγές, πολέμησε με τον Καραϊσκάκη, τον Κολοκοτρώνη και τον Οδυσσέα Ανδρούτσο. Στο τέλος της επανάστασης αρνείται την χρηματική αποζημίωση για τους ήρωες της Επανάστασης και μεταναστεύει στο Βουκουρέστι το 1831. Η περιοχή αυτή των Παραδουνάβιων Ηγεμονιών είχε την περίοδο εκείνη μεγάλη ελληνική παράδοση, από την εποχή που η Υψηλή Πύλη διόριζε Φαναριώτες στις διοικητικές θέσεις. Ο Ζάππας εγκαταστάθηκε στη Βλαχία. Η κοινωνικοοικονομική δομή της περιοχής χαρακτηριζόταν από την ισχνότητα αστικών κέντρων και τα μεγάλα κτήματα. Ο Ζάππας εντάχθηκε στην τοπική κοινωνία χρησιμοποιώντας ένα εκλεπτυσμένο σύστημα δημοσίων σχέσεων. Φρόντισε να εξοικειωθεί με τους άρχοντες και τους ηγούμενους των ελληνικών μοναστηριών οι οποίοι διαχειρίζονταν τα μοναστηριακά κτήματα. Ο Ζάππας ακολούθησε την τακτική και άλλων Ελλήνων, νοίκιασε και εκμεταλλεύτηκε μοναστηριακά κτήματα στην περιοχή της Γιαλόμιτζας, κοντά στο Βουκουρέστι. Σε τρεις περίπου δεκαετίες απέκτησε τεράστια περιουσία και αντίστοιχα εισοδήματα. Η μακροχρόνια απουσία του Ευαγγέλου απ' την Ελλάδα και το ρίζωμα του στη βλαχική κοινωνία δημιούργησε περιπλοκές στην έκφραση της εθνικής του συνείδησης. Η διάθεση του ήταν να ευεργετήσει και τις δύο πατρίδες του.
Η κρύπτη στην οποία έχει αποτεθεί η κεφαλή του Ε. Ζάππα, εντός του Ζαππείου.

Ο κύριος αποδέκτης των ευεργεσιών του ήταν η Ελλάδα. Η πιο εντυπωσιακή εκδήλωση της προσφοράς του Ευαγγέλου προς την Ελλάδα ήταν το εγχείρημα αναβίωσης των Ολυμπιακών αγώνων. Ο Ευάγγελος Ζάππας, μαζί με τον εξάδελφό του Κωνσταντίνο Ζάππα τιμούνται ως εθνικοί ευεργέτες από το 1859, όταν ιδρύθηκαν τα "Νέα Ολύμπια", έκθεση γεωργική, τεχνική και βιομηχανική που ορίστηκε να πραγματοποιούνται ανά τετραετία (στο "Ζάππειο"). Το 1863 ο Ευαγγέλης προσβλήθηκε από ψυχική νόσο. Ο Έλληνας Γενικός Πρόξενος στο Βουκουρέστι χαρακτηρίζει την αρρώστια του ως "φρενιτίαση" ή κάποιου είδους "μονομανία". Ο Ευαγγέλης Ζάππας πέθανε στις 19 Ιουνίου του 1865 στο Μπροστένι, και ο ξάδερφος του Κωνσταντίνος στις 20 Ιανουαρίου του 1892 στο Μάντον της Γαλλίας. Ένα μεγάλο μέρος της περιουσίας τους το διέθεσαν για κοινωφελείς και εθνικούς σκοπούς στην ιδιαιτέρα πατρίδα τους. Συγκεκριμένα, ίδρυσαν εκπαιδευτήρια στο Λάμποβο, την Πρεμετή, τη Νίβανη, το Δέλβινο και τη Δρόβιανη [1].
Οι Ζάππειοι αγώνες [Επεξεργασία]
Το Παναθηναϊκό Στάδιο αναστηλώθηκε από τον Ευάγγελο Ζάππα

Κύριο λήμμα: Ζάππειες Ολυμπιάδες

Το 1856 έγραψε στο βασιλιά Όθωνα προσφέροντας 400 μερίσματα της Εθνικής Ατμοπλοΐα ώστε τα κέρδη να χρησιμοποιηθούν για την ίδρυση των Ολυμπιακών αγώνων, την Ολυμπιάδα και για τα βραβεία των νικητών των αγώνων. Το 1859 κατάφερε να αναβιώσει τους Ολυμπιακούς Αγώνες σε μια πλατεία της Αθήνας. Το 1865 πέθανε αφήνοντας ένα μεγάλο χρηματικό ποσό, που χρηματοδότησαν τους αγώνες του 1870 και 1875 που πραγματοποιήθηκαν στο Παναθηναϊκό Στάδιο που επίσης αναστύλωσε [2].Οι Ζάππειοι αγώνες του 1859, 1870 και 1875 ήταν επίσης διεθνείς αφού συμμετείχαν αθλητές από την Ελλάδα και από την Οθωμανική αυτοκρατορία [3].Ο Ζάππας αναβιώνοντας τους Ολυμπιακούς Αγώνες για πρώτη φορά από την Αρχαιότητα, έθεσε τη βάση για τους μεγάλους Ολυμπιακούς Αγώνες του 1896. από το βαρώνο Πιέρ ντε Κουμπερτέν και τη Διεθνή Ολυμπιακή Επιτροπή που ιδρύθηκε το 1894. Ο Ζάππας επίσης χρηματοδότησε τη δημιουργία του Ζαππείου μεγάρου που χρησιμοποιήθηκε για τους αγώνες ξιφασκίας στους Ολυμπιακούς αγώνες του 1896 και ως κέντρο τύπου στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004.

Τρίτη 27 Μαρτίου 2012

ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΗΛΩΣΗ 2012

http://www.minfin.gr/content-api/betacms/repository/minfin/binaryChannel/ForologikosOdhgos2012/content

Σάββατο 24 Μαρτίου 2012

ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΤΟΝ ΛΟΓ/ΣΜΟ ΤΗΣ Δ.Ε.Η.


ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΚΟΙΝΗΣ ΩΦΕΛΕΙΑΣ

Πρώτη καταχώρηση: Σάββατο, 24 Μαρτίου 2012, 11:23
Σάββατο, 24 Μάρτιος 2012 07:50
Παράνομα εισπράτει η ΔΕΗ το τέλος υπηρεσιών κοινής ωφέλειας


Παράνομα εισπράτει η ΔΕΗ το τέλος υπηρεσιών κοινής ωφέλειας.

Με προσωρινή διαταγή το μονομελές Πρωτοδικείο Καλαμάτας απαγορεύει στην ΔΕΗ την διακοπή ηλεκτροδότησης σε κατοικία, μέχρι τη συζήτηση των ασφαλιστικών μέτρων, για το λόγο ότι ο καταναλωτής αρνείται να πληρώσει το τέλος για «υπηρεσίες κοινής ωφέλειας» προς την ΔΕΗ, που χρεώνει με τους λογαριασμούς που εκδίδει η επιχείρηση τους καταναλωτές, ενώ το τέλος έχει καταργηθεί.

Συγκεκριμένα στον επίμαχο συνολικό εκκαθαριστικό λογαριασμό της ΔΕΗ, για τον οποίο εκδόθηκε η διαταγή από το πρωτοδικείο, το συνολικό οφειλόμενο ποσό ανήρχετο στις 621,42 ευρώ, εκ των οποίων το ποσό των 149,97 αντιστοιχούσε στις υπηρεσίες κοινής ωφέλειας.

Όπως επισημαίνεται από τον Δικηγορικό σύλλογο Καλαμάτας, προσωρινή διαταγή καθίσταται «απόφαση - οδηγός» για την περαιτέρω εφαρμογή του Νόμου και είναι βέβαιο ότι θα υποχρεώσει την ΔΕΗ στην επιστροφή των μέχρι σήμερα αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών από τους καταναλωτές.

Υπογραμμίζεται ότι το τέλος για υπηρεσίες κοινής ωφέλειας που εισπράττει η ΔΕΗ με τους λογαριασμούς και το οποίο δεν είναι προκαθορισμένο, αλλά διαμορφώνεται ανάλογα με την κατανάλωση του ρεύματος έχει καταργηθεί με το άρθρο 195 του νόμου 4001, ο οποίος δημοσιεύτηκε 22 Αυγούστου του 2011, αλλά η επιχείρηση συνεχίζει παράνομα να το εισπράττει.

Ο Νόμος 2773/99 άρθρο 29 που το προέβλεπαι έχει καταργηθεί με το άρθρο 195 του ν. 4001 από 22/08/2011.

Το ρωτούμενο είναι θα δωθούν πίσω τα λεφτά του κόσμου; ή οι κυβερνώντες θα σπέυσουν με νομοθετήματα να τα μπαλώσουν υπέρ της επιχείρησης;



Για το θέμα αυτό κατέθεσε ερώτηση η βουλευτής Μεσσηνίας του Πα.Σο.Κ. κ. Νάντια Γιαννακοπούλου.



Παράνομη είσπραξη τέλους από τη ΔΕΗ που έχει καταργηθεί με νεότερο νόμο - Ερώτηση προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής από την βουλευτή Μεσσηνίας του Πα.Σο.Κ. κ. Νάντια Γιαννακοπούλου.

Μετά από προσφυγή στη δικαιοσύνη, ήρθε στο φως υπόθεση, σύμφωνα με την οποία η ΔΕΗ εισπράττει εδώ και πολλούς μήνες καταργημένο τέλος, το οποίο μάλιστα δεν είναι προκαθορισμένο αλλά διαμορφώνεται ανάλογα με το ύψος του λογαριασμού, δηλαδή την κατανάλωση του ρεύματος.

Συγκεκριμένα, επικαλούμενη το άρθρο 29 του νόμου 2773 του 1999, η Επιχείρηση Ηλεκτρισμού χρεώνει κάθε εκκαθαριστικό λογαριασμό με ένα ποσό για «υπηρεσίες κοινής ωφέλειας». Ωστόσο, όπως προκύπτει, από το άρθρο 195 με τις καταργούμενες διατάξεις του νόμου 4001, ο οποίος δημοσιεύτηκε στις 22 Αυγούστου του 2011, το άρθρο στο οποίο βασίζεται η χρέωση της ΔΕΗ έχει καταργηθεί, γεγονός που σημαίνει ότι εισπράττεται κατά παράβαση της νομοθεσίας εδώ και πάνω από έξι μήνες.

Μάλιστα, με πρόσφατη απόφασή του το Μονομελές Πρωτοδικείο Καλαμάτας, με προσωρινή διαταγή του, απαγόρευσε στην ΔΕΗ την διακοπή παροχής ηλεκτροδότησης (καθώς ο διάδικος αρνούνταν την καταβολή του ποσού, με συνέπεια να κινδυνεύει η οικία του σε άμεση διακοπή της ηλεκτροδοτήσεως της) μέχρι τη συζήτηση της αιτήσεως των ασφαλιστικών μέτρων. Κατόπιν αυτών,

Ερωτάται ο Υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής

Προτίθεται η κυβέρνηση και με ποιόν τρόπο να υποχρεώσει την ΔΕΗ στην επιστροφή των μέχρι σήμερα αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών από τους καταναλωτές, μετά την απόφαση - προσωρινή διαταγή που εκδόθηκε από το Μονομελές Πρωτοδικείο Καλαμάτας;

Κυκλαδίτης: Αναμένουμε με ενδιαφέρον την απάντηση του Υπουργού.



Κυκλαδίτης - η έγκυρη και έγκαιρη Ενημέρωση σου. Οι Κυκλα -δικές- σου ειδήσεις

Τετάρτη 21 Μαρτίου 2012

Η ΚΟΝΙΤΣΑ ΤΗΣ ΗΠΕΙΡΟΥ


ΚΟΝΙΤΣΑ

Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια

Η Κόνιτσα (ή Κόνιτα στα βλάχικα) είναι κωμόπολη της Ηπείρου 70 χιλιόμετρα βορείως των Ιωαννίνων και κοντά στα Αλβανικά σύνορα. Κείται αμφιθεατρικά στην πλαγιά του βουνού Τραπεζίτσα, της οροσειράς της Πίνδου, με θέα την πεδιάδα της Κόνιτσας όπου ο ποταμός Αώος συναντιέται με τον ποταμό Βοϊδομάτη και τον Σαραντάπορο. Η κάμπος καλλιεργείται συ...στηματικά από ντόπιους αγρότες. Η Κόνιτσα είναι περιφερειακό κέντρο για πολλά μικρά χωριά της Πίνδου, ενώ διαθέτει αγορά, σχολεία και ένα κέντρο υγείας. Αποτελεί καλό σημείο αφετηρίας για τους τουρίστες που επιθυμούν να εξερευνήσουν τα βουνά της Πίνδου, ή που θέλουν να κάνουν δραστηριότητες βουνού. Άλλες περιοχές ενδιαφέροντος εκεί κοντά είναι:
...
* τον Εθνικό Δρυμό Βίκου-Αώου, περιλαμβάνει και την εντυπωσιακή Χαράδρα του Βίκου, την Χαράδρα του Αώου και τα όρη της Τύμφης.
* το όρος Σμόλικας (2637 μέτρα υψόμετρο), με την δεύτερη υψηλότερη κορυφή στην Ελλάδα
* τα ιαματικά λουτρά των Καβασίλων και του Αμαράντου
* τα χωριά των Ζαγορίων και του Πωγωνίου
* το κοντινότερο μεγάλο αστικό κέντρο είναι τα ΙωάννιναΔείτε περισσότερα
Δείτε περισσότερα

Τρίτη 20 Μαρτίου 2012

Δευτέρα 19 Μαρτίου 2012

ΤΑ ΜΑΣΤΟΧΩΡΙΑ ΤΗΣ ΗΠΕΙΡΟΥ


Τα Μαστοροχώρια εκτείνονται στο βόρειο τμήμα του Νομού Ιωαννίνων και αποτελούν το 5% των συνολικών εκτάσεων του Νομού και το 35% της ευρύτερης περιφέρειας της Kόνιτσας. Είναι χτισμένα δεξιά και αριστερά του Σαραντάπορου ποταμού και φτάνουν μέχρι τις παρυφές του Γράμμου, στα Ελληνο-Αλβανικά σύνορα. Περιλαμβάνoυν όμορφα χωριά όπως: το Ασημοχώρι, τη Βούρμπιανη, το Γοργοπόταμο, τη Δροσοπηγή, το Θεοτόκο, την Καστανέα, το Κεφαλοχώρι, το Λαγκαδά, την Οξυά, την Πλαγιά, το Πληκάτι, το Πυρσόγιαννη κα τους Χιονάδες.

Η περιοχή ορίζεται από τους συμπαγείς όρους του Γράμμου (2520 μ.) και των Αρρένων (2192 μ.) στα βόρεια, του Σμόλιγκα (2630 μ.) και της Γύφτισας (1752 μ.) ανατολικά, του Κάμενικ (2041 μ.) και του Γκόλιου (1934 μ.) στα δυτικά.

Αξιοθέατα

-Στην Πυρσόγιαννη:  Μουσείο μαστόρων, εκκλησιαστικό μουσείο Αγίου Νικολάου.
-Στην Πλαγιά: Πέτρινη γέφυρα Ζέρμας, μονή κοιμήσεως Θεοτόκου του 1656 με πέντε τρούλους.
-Στην Καστανέα: Ναός Αγίου Δημητρίου του 18ου αιώνα, σχολείο του Αγίου Κοσμά του 1778.
-Στη Βούρμπιανη: Ναός Κοιμήσεως Θεοτόκου με εικόνα του Αγίου Γεωργίου του 1747. 

Σάββατο 17 Μαρτίου 2012

Η ΑΘΑΝΑΤΗ ΗΠΕΙΡΟΣ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

                                          ΤΟ ΧΩΡΙΟ  ΜΑΣ ΑΝΩ ΡΑΒΕΝΙΑ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΗΝ ΗΠΕΙΡΟ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΕΥΕΡΓΕΤΕΣ ΤΗΣ........

ΞΕΝΙΤΕΜΕΝΟ ΜΟΥ ΠΟΥΛΙ



Ξενιτεμένο μου πουλί
εκεί στα ξένα που 'σαι
σου στέλνω μήλο σέπεται
κυδώνι μαραγκιάζει

Σου στέλνω και το δάκρυ μου
σ' ένα μικρό μαντίλι
το δάκρυ μου είναι καφτερό
και καίει το μαντίλι

Ξενιτεμένο μου πουλί
εκεί στα ξένα που 'σαι
ξένοι σου πλένουν τα σκουτιά
ξένοι στα σαπουνίζουν

Στα πλένουν μια στα πλένουν δυο
στα πλένουν τρεις και πέντε
κι από τις πέντε κι ύστερα
τα ρίχνουν στο σοκάκι

Πάρε ξένε μ' τα ρούχα σου
πάρε και τα σκουτιά σου
και σύρε στην πατρίδα σου
σε καρτερεί η φαμελιά σου.

Αυτό είναι το τραγούδι που αντιχεί ακόμη στα αυτιά μου και αποτελεί το πιο αντιπρoσωπευτικό τραγούδι για την ζωή που έζησαν οι ηπειρώτες .........( Το σιγοτραγουδούσε η Μητέρα μου )
Η Ηπειρος η λεβεντογέννα ( εγκαταλελειμένη απο όλους σήμερα ) είναι ένας ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ για τους
τουρίστες ,αλλα δυστυχώς μία ΚΟΛΑΣΗ  για τα παιδιά της ,που όταν φύγουν απο κοντά της είναι
δύσκολο εως ΑΔΥΝΑΤΟΝ  να επιστρέψουν..........
Η μετανάστευση στην Ηπειρο είναι απο πολύ παλιά χρόνια .......Εφευγε ο άνδρας ταξίδι να δουλέψει ,
η στην Σερβία ,η στην Θεσσαλονίκη ,η στην Πόλη αφήνοντας πίσω την γυναίκα του και τα παιδιά με τους γονείς του ( την εποχή του παππού μου η γυναίκα πήγαινε πάντα στα πεθερικά ),και περίμεναν
τα χρήματα η το δέμα απο .......ΤΟ ΞΕΝΙΤΕΜΕΝΟ ΠΟΥΛΙ......
Μετά τον πόλεμο άλλαξαν λίγο τα πράγματα ,οχι πως δεν έφευγαν πάλι ,έφευγαν μαζί με την οικογένεια πια ,εγώ θα έλεγα προς το χειρότερο ,γιατί δεν υπήρχε περίπτωση επιστροφής ΚΑΜΜΙΑ....
Ετσι και έγινε, η ΗΠΕΙΡΟΣ  ερήμωσε ,και κανείς δεν αξιοποιεί ,έστω για τον
τουρισμό ΟΛΟ ΤΟΝ ΦΥΣΙΚΟ ΠΛΟΥΤΟ που διαθέτει..........
Το έδαφός της είναι άγονο,κτηνοτροφία θα μπορούσε να αναπτυχθεί ,αλλά δυστυχώς είναι και δύσκολη δουλειά για έναν νέο άνθρωπο και ντεμοντέ ,ο τουρισμός όμως μπορούσε να αξιοποιήσει
ΠΟΛΛΑ..........
Ο ΗΠΕΙΡΩΤΗΣ όμως όπου και να ζεί και την ΑΓΑΠΑΕΙ και την ΘΥΜΑΤΑΙ  την ΗΠΕΙΡΟ ,ίσως γιατί του λείπει ,αισθάνεται δε ηπειρώτης ανάμεσα σε χίλιους  άλλους...........
Μπορεί καποιοι να μου πούν οτι ΟΛΟΙ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΤΗΣ ΔΙΑΣΠΟΡΑΣ αγαπούν το ίδιο την πατρίδα μας ....................
Εδώ έχω να πω ένα παλιό μήνυμα του Υ.Ο. ......ΑΓΑΠΑΣ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ,ΑΠΟΔΕΙΞΕ ΤΟ .............
ΟΙ ΗΠΕΙΡΩΤΕΣ απέδειξαν την αγάπη τους με τις ευεργεσίες τους ..............
Ποιόν να θυμηθούμε πρώτα ;;;;; Τον Τοσίτσα ,τους Ζωσιμάδες ,τον Ζάππα ,τον Αβέρωφ,κ.π.α
Το Πανεπιστήμιο Αθηνών χτίστηκε απο ηπειρώτες ,με τον όρο ,όταν ελευθερωθεί η Ηπειρος (ήταν
ακόμη υπο τουρκικό ζυγό),να μταφερθεί γτα Γιάννενα ,ΑΛΛΑ ΔΥΣΤΥΧΩΣ δεν έγινε ΤΙΠΟΤΕ......
Ούτε Πανεπιστήμιο μεταφέρθηκε ,ούτε κανείς πια ΘΥΜΑΤΑΙ όλους αυτούς τους ευεργέτες ,που σε
όποια γωνιά της ΓΗΣ και αν έζησαν είχαν μέσα στην ΚΑΡΔΙΑ τους την πατρίδα τους ,και το απέδειξαν έμπρακτα ........Αλλωστε οι ΗΠΕΙΡΩΤΕΣ ήταν ΠΡΩΤΟΙ ΣΤΑ ΑΡΜΑΤΑ ,ΣΤΑ ΓΡΟΣΙΑ ,ΚΑΙ ΣΤΑΓ Ρ Α Μ Μ Α Τ Α !!!
Αυτά για τον τόπο που γεννήθηκα ,αλλά δεν μπόρεσε να με κρατήσει,ΘΑ ΤΟΝ ΑΓΑΠΑΩ ΟΜΩΣ ΟΣΟ ΘΑ ΖΩ ΚΑΙ ΘΑ ΑΝΑΠΝΕΩ !!!!!!! Αφιερωμένο το άρθρο με πολλή αγάπη και σεβασμό στην ΜΝΗΜΗ των γονιών μου ..............
FRINDA.........

Η ΒΗΣΣΑΝΗ ΤΩΝ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ

ΒΗΣΣΑΝΗ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ

Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαιδεια

Το χωριό Βήσσανη Ιωαννίνων βρίσκεται σε υψόμετρο 754 μέτρων και σε απόσταση 55 χλμ. από τα Ιωάννινα[1]. Έχει πραγματικό πληθυσμό 426 κατοίκους (2001) και ανήκει στην περιοχή του Πωγωνίου
...
Ονομασία

Σχετικά με την προέλευση του ονόματος του χωριού, οι απόψεις διίστανται. Στα σχόλια των ομηρικών επών αναφέρεται ότι το τοπωνύμιο Βήσσα άλλοτε γράφεται με ένα και άλλοτε με δυο σίγμα, προερχόμενο από τη νωπή φύση του εδάφους.[3]
Ιστορία

Το χωριό που ιδρύθηκε κατά το 14ο αιώνα, αναπτύχθηκε κατά τα χρόνια της τουρκοκρατίας και διατηρεί στοιχεία της παραδοσιακής του αρχιτεκτονικής.
Στη Βήσσανη υπήρχε σχολείο ήδη πριν το 1770, ενώ ακόμη το Παρθεναγωγείο και ο ερειπωμένος πια σταθμός Χωροφυλακής λίγο πιο έξω από το χωριό, στην περιοχή των Πηγαδιών δείχνουν την άλλοτε ευημερούσα ζωή της κοινότητας.

Στο κέντρο του οικισμού βρίσκεται ο ναός του Αγίου Νικολάου, τρίκλιτη βασιλική από το 1791 με τοιχογραφίες[4]. Έξω από το χωριό και σε απόσταση 1,5 χλμ περίπου, βρίσκεται μέσα σε περιοχή με πλατάνια, η Ιερή Μονή Άβελ, μονόκλιτη βασιλική με τρούλο, η οποία χρονολογείται από το 1770, σύμφωνα με την επιγραφή του ιδρυτή της, γαιοκτήμονα Άβελη, από τον οποίο πιθανότατα πήρε και την ονομασία της.[5]. Οι αγιογραφίες της είναι από τους ζωγράφους των Χιονάδων.
Τα σπίτια των Βησσανιωτών αντανακλούν την πάλαι ποτέ οικονομική και πνευματική πρόοδο της περιοχής. Είναι χτισμένα από Ηπειρώτες μαστόρους από τα μαστοροχώρια της Πυρσόγιαννης και της Βούρμπιανης. Ήταν συνήθως χτισμένα μέσα σε πλακόστρωτη αυλή, περιστοιχισμένη με οβρό (μαντρότοιχο) και εξώπορτα ξύλινη που είχε δίκλιτη στέγη.

Το Παρθεναγωγείο και το Αρρεναγωγείο αποτελούν διατηρητέα κτίρια του χωριού[6].
Σήμερα
Αξιοσημείωτο γεγονός στην κοινότητα είναι το περίφημο ετήσιο τριήμερο πανηγύρι, με τον μεγάλο χορό κάτω από τον πλάτανο της πλατείας, τη μέρα της Κοίμησης της Θεοτόκου (15 Αυγούστου), όπου συρρέει πλήθος κόσμου από τις γύρω περιοχές. Στο χωριό υπάρχει ξενώνας και κοινοτικό καφενείο.

Σήμερα η Βήσσανη αποτελεί Τοπικό Διαμέρισμα του Δήμου Δελβινακίου.


ΜΟΝΟΔΕΝΔΡΙ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ( Ζαγοροχώρια )

                                                      ΤΟ ΜΟΝΟΔΕΝΔΡΙ ΣΤΟ ΒΑΘΟΣ Η ΚΟΙΛΑΔΑ ΤΟΥ ΒΙΚΟΥ
ΜΟΝΟΔΕΝΔΡΙ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ( Ζαγοροχώρια )

Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια

Το Μονοδένδρι είναι χωριό του Ζαγορίου και ανήκει διοικητικά στον Δήμο Κεντρικού Ζαγορίου. Απέχει 41 χλμ. από τα Ιωάννινα.
... ...
Το χωριό γνώρισε μεγάλη εμπορική και οικονομική ανάπτυξη κατά τον 17ο και 18ο αιώνα. Εκείνη την εποχή ανεγέρθηκαν σχολεία, εκκλησίες και αρχοντικές οικίες που κοσμούν σήμερα τους μαχαλάδες του χωριού. Υπήρξε η γενέτειρα των εθνικών ευεργετών Μάνθου και Γεωργίου Ριζάρη. Είναι κτισμένο σε υψόμετρο 1060 μέτρων και διατηρεί αλώβητη την παραδοσιακή λιθόκτιστη αρχιτεκτονική.
Το Μονοδένδρι κτισμένο σε κατάφυτη έκταση, στο βάθος διακρίνεται το φαράγγι του Βίκου.

Ιδιαίτερης αρχιτεκτονικής είναι η εκκλησία του Αγίου Αθανασίου, που αναστηλώθηκε με δαπάνη των αδελφών Ριζάρη και δεσπόζει στην κεντρική πλατεία (μεσοχώρι) του χωριού. Σημαντική είναι και η συμβολή των κληροδοτημάτων των Ριζάρηδων με το εκθεσιακό κέντρο και την χειροτεχνική σχολή. Το αμφιθεατρικά κτισμένο πέτρινο θέατρο, στα όρια του οικισμού, αποτελεί χώρο πολιτιστικών εκδηλώσεων κατά την θερινή περίοδο.

Το μοναστήρι της Αγίας Παρασκευής, δίπλα στο χωριό, κτισμένο στο χείλος του φαραγγιού του Βίκου, προσφέρει απίστευτης ομορφιάς πανοραμική θέα. Είναι από τις παλαιότερες μονές στην περιοχή του Ζαγορίου, ιδρύθηκε το 1412 με δαπάνη του βοεβόδα Μιχαήλ Θεριανού, όταν η περιοχή βρισκόταν κάτω από την εξουσία του Δεσπότη της Ηπείρου Καρόλου Α' Τόκκου. Αποτελεί ένα από τα ιστορικά μνημεία του 1821. Στη τεχνητή κρυψώνα του μοναστηριού αυτού έβρισκαν άσυλο οι μοναχές και οι γυναίκες του Ζαγοριού κατά τις συχνές επιθέσεις που επιχειρούσαν στην περιοχή οι Τουρκαλβανοί. Στην περιοχή δεσπόζουν οι πέτρινοι πύργοι στη θέση Οξιά και οι παράπλευρες σπηλιές στα βράχια του φαραγγιού, που αποτελούσαν καταφύγιο για τους κατοίκους την περίοδο της τουρκοκρατίας.

Τα τελευταία χρόνια σημειώνεται αξιόλογη τουριστική ανάπτυξη, ιδιαίτερα κατά την χειμερινή περίοδο. Αρκετά δημοφιλή είναι και τα ορειβατικά μονοπάτια που διαπερνούν το χωριό.

ΤΟ ΦΑΡΑΓΓΙ ΤΟΥ ΒΙΚΟΥ !!!

                                                         ΤΟ ΦΑΡΑΓΓΙ ΤΟΥ ΒΙΚΟΥ

Φαράγγι του Βίκου

Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια
Μετάβαση σε: πλοήγηση, αναζήτηση
Το Φαράγγι του Βίκου, βρίσκεται 30 χλμ. βορειοδυτικά των Ιωαννίνων και είναι το βαθύτερο φαράγγι παγκοσμίως, σύμφωνα με το βιβλίο Guinness[1]. Αποτελεί τον πυρήνα του Εθνικού Δρυμού Βίκου-Αώου, στην περιοχή του οποίου βρίσκει καταφύγιο μεγάλη ποικιλία σπάνιων ειδών χλωρίδας και πανίδας.
Το φαράγγι του Βίκου από τη θέση Μπελόη.
Το φαράγγι έχει μήκος 20 χλμ. και σε πολλά σημεία του το βάθος ξεπερνάει τα 1.000 μέτρα. Ο παραπόταμος του Αώου, Βοϊδομάτης, που το διατρέχει, έχει νερό μόνο εποχιακά[2].
Ο Βίκος δημιουργήθηκε μετά από έντονες γεωλογικές ανακατατάξεις κατά τη διάρκεια των γεωλογικών εποχών. Τα πρώτα ίχνη ανθρώπινης δραστηριότητας στην περιοχή έχουν εντοπισθεί από το 40.000 π.Χ.[3]. Η χλωρίδα που συναντάται στη περιοχή του φαραγγιού είναι ιδιαίτερα μεγάλης ποικιλίας. Χαρακτηριστικά, μέχρι και τις αρχές του 20ου αιώνα τα βότανα του φαραγγιού χρησιμοποιούνταν από πρακτικούς γιατρούς, τους λεγόμενους «Βικογιατρούς» για θεραπευτικούς σκοπούς.
Το Φαράγγι του Βίκου αποτελεί δημοφιλής διαδρομή περιηγητών, η διάρκεια της περιήγησης για μία έμπειρη ομάδα δεν διαρκεί πάνω από 5 ώρες, προσφέροντας μοναδικές εικόνες. Από το χωριό Βραδέτο (θέση Μπελόη), όπως και από τη θέση Οξιά η θέα προς το φαράγγι είναι πανοραμική.
Στην περιοχή του φαραγγιού απαγορεύεται αυστηρά οποιαδήποτε ανθρώπινη δραστηριότητα έχει σχέση με κτηνοτροφία και φυσικά η υλοτομία.


Η ΑΡΧΑΙΑ ΔΩΔΩΝΗ !!!

                                                  ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΔΩΔΩΝΗΣ

ΑΡΧΑΙΑ ΔΩΔΩΝΗ

Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια
Το αρχαίο θέατρο της Δωδώνης.

Η αρχαία Δωδώνη υπήρξε λατρευτικό κέντρο του Δία και της Διώνης. Υπήρξε, επίσης, γνωστό μαντείο της αρχαιότητας. Προσδιορίζεται γεωγραφικά σε απόσταση περίπου 2 χλμ. από τον οικισμό της Δωδώνης .

Προϊστορία

Η Δωδώνη ως αρχαιολογική θέση σύμφωνα με τις αρχαιολογικές μαρτυρίες φέρεται να είναι ενεργή ήδη από την εποχή του Χαλκού, επικεντρωμένη στη λατρεία της Γαίας ή άλλης θηλυκής γονιμικής θεότητας. Η λατρεία του Δία εισήχθη στη Δωδώνη αργότερα από τους Σελλούς, για να εξελιχθεί σε σύντομο χρονικό διάστημα σε κυρίαρχη λατρεία.
Το μαντείο και η ιστορία του
Ο αρχαιολογικός χώρος
Τα Κυριότερα Ιερά της Αρχαίας Ελλάδας
Οι πρώτες μαρτυρίες για την ύπαρξη του μαντείου της Δωδώνης ως λατρευτικού χώρου τοποθετείται περί το 2.600 π.Χ.. Είναι το αρχαιότερο μαντείο που συναντάται στον Ελληνικό χώρο. Η μυθολογία λέει ότι από τη Θήβα της Αιγύπτου πέταξαν δυο περιστέρια: το ένα προσγειώθηκε στη Λιβύη, όπου χτίστηκε ο ναός του Άμμωνα Δία, και το δεύτερο ήρθε στη Δωδώνη, όπου ιδρύθηκε το μαντείο.
Αρχαιότητα

Το μαντείο στην αρχή ήταν υπαίθριο, με μια βελανιδιά (ιερή φηγός), που γύρω είχε έναν περίβολο από χάλκινους λέβητες πάνω σε τρίποδες, οι οποίοι με τους ήχους που έκαναν όταν χτυπούσαν μεταξύ τους αλλά και σε συνδυασμό με το θρόισμα των φύλλων του δέντρου και άλλους ήχους (περιστέρια, πηγή κτλ.) έδιναν τους χρησμούς, τούς οποίους ερμήνευαν οι ιερείς. Οι ιερείς δεν έπλεναν ποτέ τα πόδια τους και σέρνονταν στο χώμα για να έχουν επαφή με τη γη.

Στις ρίζες της βελανιδιάς, στην αρχή πιστευόταν ότι κατοικούσε η Γαία, αλλά με το Δωδεκάθεο αντικαταστάθηκε από το Δία και τη γυναίκα του Διώνη. Λεγόταν και Νάιος Δίας από το αρχαιοελληνικό «ναίω»=κατοικώ, γι’ αυτό και οι αγώνες που διεξάγονταν προς τιμή του κάθε 4 χρόνια στο κοντινό στάδιο λέγονταν Νάια.

Στο τέλος του 5ου αιώνα χτίστηκε ένας μικρός ναός, όπου φυλάγονταν τα αφιερώματα των προσκυνητών. Οι προσκυνητές έδιναν την ερώτησή τους γραμμένη σε ένα έλασμα (φύλλο μαλακού μετάλλου - μολύβδου), αλλά η απάντηση συνήθως τους δίνονταν προφορικά. Στα μέσα του 4ου αι. π.Χ., ο περίβολος με τους λέβητες αντικαταστάθηκε από έναν πιο ευρύχωρο χαμηλό πέτρινο περίβολο. Εφόσον εκεί κατοικούσε ο Δίας και το σύνολο έμοιαζε με σπίτι, ο χώρος ονομάστηκε Ιερά οικία.

Στα χρόνια του Πύρρου (312-272 π.Χ.) χτίζονται στοές γύρω – γύρω, εκτός από την πλευρά της φηγού. Στο ναό και στις στοές φυλάγονταν τα αφιερώματα των πιστών. Εκείνη την εποχή χτίζονται και πολλά άλλα κτίρια: βουλευτήριο, πρυτανείο, θέατρο κτλ. και η Δωδώνη γίνεται για ένα διάστημα πρωτεύουσα των Ηπειρωτών.

Μετά το θάνατο του Πύρρου και το γκρέμισμα του ιερού από τους Αιτωλούς το 219 π.Χ., επιδιορθώθηκε από το βασιλιά της Μακεδονίας Φίλιππο Ε' και επεκτάθηκε αποκτώντας και άλλους χώρους, κολώνες κτλ. Τότε πήρε και την τελική του μορφή, ενώ κατά τον Παυσανία, η φηγός υπήρχε ακόμη.

Το 167 π.Χ., το ιερό, όπως και άλλες 70 ηπειρωτικές πόλεις, καταστράφηκε από τους Ρωμαίους με επικεφαλής τον Αιμίλιο Παύλο, αλλά ανοικοδομήθηκε πάλι από τον Αύγουστο μόλις το 31, μετά τη νίκη του στο Άκτιο, ο οποίος και μετέτρεψε και το θέατρο σε αρένα. Από τότε όμως δεν άκμασε ξανά. Ένας από τους τελευταίους χρησμούς σε επίσημο πρόσωπο ήταν αυτός που ζητήθηκε από τον Ιουλιανό τον Παραβάτη για την εκστρατεία του κατά των Πάρθων το 362.

Στα βυζαντινά χρόνια, κατά τη βασιλεία του Θεοδόσιου Α' το 391, κάποιος έκοψε το ιερό δέντρο και το ιερό εγκαταλείφθηκε, ενώ πάνω στα ερείπιά του χτίστηκε χριστιανική εκκλησία.
Οι τελευταίες μαρτυρίες χρονολογούνται από τον 6ο αιώνα, όταν επιδρομές βαρβάρων ερήμωσαν την περιοχή και με τον καιρό η λάσπη από τις πλαγιές του Τόμαρου σκέπασε τα πάντα.
Το θέατρο

Το Αρχαίο θέατρο Δωδώνης χτίστηκε τον 3ο αιώνα π.Χ. επί βασιλείας Πύρρου και ακολουθεί το σχέδιο που έχουν όλα τα ελληνικά θέατρα. Χωρούσε 18.000 θεατές και ήταν το μεγαλύτερο της εποχής του. Κατά την τέλεση των Ναΐων προς τιμήν του Νάιου Δία, εκτός από τους αγώνες στο στάδιο γίνονταν και θεατρικοί αγώνες.

Το θέατρο καταστράφηκε και επισκευάστηκε δυο φορές. Την πρώτη φορά το κατέστρεψαν οι Αιτωλοί με τον βασιλιά Δωρίμαχο το 219 π.Χ., αλλά την επόμενη χρονιά ο βασιλιάς Φίλιππος Ε' της Μακεδονίας άρχισε τις επισκευές. Το 167 π.Χ., ο Ρωμαίος στρατηγός Αιμίλιος Παύλος το κατέστρεψε ξανά ώσπου το 31 π.Χ. το επισκεύασε πάλι ο Ρωμαίος Αυτοκράτορας Οκταβιανός Αύγουστος για να χρησιμοποιηθεί ως αρένα για θηριομαχίες από τους Ρωμαίους.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | 100 Web Hosting